Categorie: "Economia"

Berlusconi: Air France goede partner voor Alitalia

graphics.boston.com)Jaja, het is echt waar. Silvio Berlusconi vindt Air France-KLM een goede partner voor Alitalia, de noodlijdende luchtvaartmaatschappij. Een beetje laat wellicht, want de Frans-Nederlandse combi heeft al lang geleden de gesprekken afgebroken. Maar misschien hoopt de premier dat Air France-KLM nog terugkomen. Zijn opmerkelijke uitspraak deed Berlusconi na een gesprek met de Franse president Nicolas Sarkozy.

Regering wil Alitalia snel kwijt

www.airliners.nl/)In de aanbieding. Luchtvaartmaatschappij. Zo goed als failliet. Met deze woorden probeert het kabinet van Silvio Berlusconi natuurlijk niet de Alitalia te slijten. Maar de strekking van een nieuwe wetsverordering is hetzelfde. Door deze verordering wil het kabinet de verkoop van haar 49,9% van de aandelen versnellen. De minister van Economische zaken, Giulio Tremonti, is in ieder geval vol goede hoop. Hij verwacht een of twee geïnteresseerde verkopers.

Slechte cijfers, Alitalia in noder

www.quotenet.nl)Bestaat er een vergrotende trap voor nood? Noder? Als dat woord zou bestaan, dan is Alitalia in noder. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij heeft dringend nieuw kapitaal nodig omdat ze vorig jaar maar liefst 495 miljoen verlies leed. Dit kwam vooral door de stijgende brandstofprijzen, die Alitalia een miljoen per dag kostte. Maar ook de concurrentie van burgermaatschappijen en waarvermindering van de vloot deden de Italianen geen goed. Alitalia hoopt dat Berlusconi een beetje opschiet met zijn Italiaanse investeerders en zijn kredieten.

Air France-KLM toch weer in gesprek met Alitalia?

upload.wikimedia.org)Het moet niet veel gekker worden. Volgens bronnen die contacten hebben met Bruno Ermoli, die voor Berlusconi een koper moet vinden van Alitalia, keert Air France-KLM misschien wel terug naar de onderhandelingstafel. Of het echt gaat gebeuren is niet bekend, maar het is in ieder geval een mogelijkheid. De mening van de Frans-Nederlandse combi zal in ieder geval door Ermoli gepeild worden. In april brak Air France-KLM nog de gesprekken af omdat de vakbonden niet mee wilden werken.

Geen nationalisatie van Alitalia, maar ook geen bodemprijs

http://www.telegraaf.nl)Verkiezingsretoriek heet dat. Silvio Berlusconi zei tijdens de verkiezingscampagne dat het noodlijdende Alitalia misschien wel genationaliseerd zou worden. Niet dus. Daarmee zou de Europese Commissie nooit instemmen. Wel heeft Berlusconi gezegd dat ze haar belang van 49,9% in Alitalia niet voor een bodemprijs van de hand zal doen. Maar wat gaat er dan gebeuren? De situatie van de luchtvaartmaatschappij wordt nijpender en nijpender. Het verlies in het eerste kwartaal van dit jaar was bijna 50 miljoen groter dan een jaar eerder.

Nederlands bedrijf beschermt dam Venetië

www.clubofpioneers.com/)Ook het Nederlandse bedrijfsleven profiteert van het MOSE-project, het grootste Italiaanse overheidsproject ook dat Venetië moet beschermen tegen overstromingen. Voor 7 miljard euro worden er beweegbare barrières in de lagune van Venetië gelegd die de lagune scheiden van de Adriatische Zee. Het project zal duren tot 2012. Tot die tijd loopt het project gevaar door de scheepsvaart. En dat komt Nederland kijken. Of wel, het Apeldoornse Hitt Traffic, waarbij Hitt staat voor Holland Institute of Traffic Technology.

Overname Alitalia door Air France-KLM nu definitief van de baan

www.nrc.nl)Het is natuurlijk gen verrassing meer, maar nu is het dan toch officieel: Air France-KLM ziet definitief af van de overname van Alitalia, zo heeft bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta laten weten op een bijeenkomst van 400 managers van zijn bedrijf. De onderhandelingen met Alitalia waren vorige maand stopgezet na onder meer de vele eisen van de vakbonden. Wellicht probeert Lufthansa nu Alitalia over te nemen. Spinetta zal ze vast succes wensen.

Nu wil Lufthansa misschien Alitalia overnemen

www.oldpost.net/)En nu probeert Lufhansa het. Nadat Air France-KLM zich heeft teruggetrokken als overnamepartner van Alitalia, heeft nu de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa plannen om de Italiaanse zuster over te nemen. Ze heeft al met de Italiaanse bank Unicredit gesproken over een mogelijk bod. Maar de Duitsers hebben geleerd van de perikelen rond Air France-KLM. Ze hebben drie duidelijke voorwaarden gesteld voor een mogelijke overname: de financiën van Alitalia moeten duidelijk in beeld zijn, er moet een reorganisatieplan komen en de vakbonden moeten meewerken. De vakbonden waren onlangs nog de bottleneck voor de overname door Air France-KLM.

Protest tegen overbruggingskrediet Alitalia

upload.wikimedia.org)Vier Italiaans vliegtuigmaatschappijen hebben bij de Europese Commissie geprotesteerd vanwege het overbruggingskrediet van 300 miljoen dat de Italiaanse regering aan Alitalia verleend heeft. Volgens de vliegtuigmaatschappijen Air Italy, Neos, Livingston en Wind Jet is dit krediet enkel te zien als staatssteun, en dat mag volgens de wetten van de Europese Unie niet.

Alleen investering in Alitalia bij goed plan

www.uilcaintesa.it)Eindelijk reageert er dan een Italiaanse bank op de woorden van Silvio Berlusconi, die riep dat er Italiaanse investeerders klaar staan om in Alitalia te investeren. Nou, volgens de Italiaanse bank Intesa Sanpaolo klopt dat maar ten dele. Ze wil best investeren in Alitalia, maar pas als er een serieus plan is om de verlieslijdende luchtvaartmaatschappij nieuw leven in te blazen. Dat plan is er echter nog niet. Nu maar wachten op de andere investeerders van Berlusconi.