Categorie: "Economia"

Gebrekkig Engels beschermde Italiaanse banken

Dat maar weinig Italianen Engels spreken, heeft ook zijn voordelen. Italiaanse banken zijn hierdoor mogelijk veel minder hard geraakt door de gevolgen van de kredietcrisis.

Dat verklaarde de Italiaanse Minister van Financiën, Giulio Tremonti tegen de Franse krant Les Echos.
“Er zijn in Italië slechts een klein aantal banken waar Engels wordt gesproken,” stelt Tremonti. “De blootstelling aan de Amerikaanse rommelhypotheken bleef daarom zeer beperkt. “

Air France-KLM en Alitalia akkoord bereikt

Onderhandelaren van Air France-KLM en Alitalia hebben een akkoord bereikt.

Wanneer het management van de luchtvaartmaatschappijen dit akkoord goedkeuren, zal Air France-KLM een belang van 25% in Alitalia nemen. Hiervoor betaalt de Frans-Nederlandse combinatie 315 miljoen euro.

Internationale partner Alitalia nog steeds niet bekend

Het Italiaanse Alitalia heeft nog geen naam van een buitenlandse investeerder naar buiten gebracht.

De maatschappij bepaalde eerder dat dinsdag 13 januari de ingangsdatum is om in ‘afgeslankte’ vorm verder te gaan. Alitalia streefde ernaar om voor die tijd een partner te hebben gevonden die een belang in het nieuwe fusiebedrijf neemt. Alleen Air France-KLM en Lufthansa dingen naar deelname in het nieuwe Alitalia.

Deal Air France-KLM en Alitalia nog rond voor kerst

In directiekringen van Air France-KLM wordt nu rekening gehouden met de laatste handtekeningen.

De Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming bereikte al weken geleden een akkoord over een belang van 15 tot 25 procent in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij, die is overgenomen door het consortium CAI.

Italië maakt meer wijn dan Frankrijk

Voor het eerst sinds tien jaar heeft Italië in 2008 meer wijn geproduceerd dan Frankrijk.

De Italiaanse wijnsector is dit seizoen goed voor 47 miljoen hectoliter, 8 procent meer dan vorig jaar. De Fransen daarentegen laten een daling zien van 5 procent die daarmee uitkomt op 44,4 miljoen. Hiermee is Italië ’s werelds nieuwe topproducent.

Eerst samenvoeging van Alitalia, dan verkoop

/www.atspanishsteps.com)Volgens bestuursvoorzitter Aristide Police van het noodlijdende Alitalia zal 'zijn' luchtvaartmaatschappij op termijn verkocht worden aan een internationale partner. Waarschijnlijk zal Alitalia eerst samengevoegd worden met de andere Italiaanse luchtvaartmaatschappijen Air One en Meridiana. Het kapitaal zal herverdeeld worden. Daarna zal deze nieuwe onderneming alsnog verkocht worden. Op welke termijn, is niet duidelijk. Volgens minister van financiën Giulio Tremonti zal de Italiaanse bank Intessa Sanpaolo op korte termijn adviseren over een te volgen strategie.

3 miljoen verlies per dag voor Alitalia

www.tropicalisland.de/)Silvio Berlusconi moet nu toch echt haast maken met zijn belofte om Italiaanse investeerders samen te brengen voor een overname van Alitalia. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij lijdt nu maar liefst een dagelijks verlies van 3 miljoen. Dat was in januari tot en met maart van dit jaar nog ‘maar’  2 miljoen per dag. Maar de lagere inkomsten en de hogere brandstofprijzen hebben Alitalia geen goed gedaan.

Air One bestelt 24 vliegtuigen bij Airbus

flyfa.web-log.nl/)Terwijl het met de grote luchtvaartbroeder Alitalia steeds slechter gaat, gaat het met de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Air One steeds beter. Zo goed dat het Italiaanse bedrijf een grote order heeft geplaatst bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Het gaat om 24 vliegtuigen, die een waarde hebben van 3,1 miljard euro. Air One wil de vliegtuigen gebruiken voor vluchten naar de VS en het Midden-Oosten.

Slecht imago Alitalia: reizigers blijven weg

AlitaliaWil je veel plek in het vliegtuig? Ga dan met Alitalia reizen. Door de slechte publiciteit heeft deze noodlijdende luchtvaartmaatschappij in april 26 procent minder passagiers vervoerd dan in april van vorig jaar. Als gekeken wordt naar de eerste vier maanden van dit jaar, dan zijn er dit jaar 13,4 procent minder reizigers dan in dezelfde periode vorig jaar.  Hierdoor wordt de situatie van de Alitalia alleen maar slechter. De maatschappij kost de Italiaanse overheid  al 2 miljoen per dag.  Ze wil dan ook van Alitalia af. Maar ja, wie wil zo’n verliesgevende maatschappij hebben?