Categorie: "Economia"

Italiaanse economie groeit harder dan verwacht

De Italiaanse economie is in het derde kwartaal van 2010 zowel op kwartaal- als op jaarbasis harder dan verwacht gegroeid, blijkt vrijdag uit cijfers van het Italiaans bureau voor de statistiek Istat.

Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2010 steeg het bruto binnenlands product (BBP) in Italie, de op drie na grootste economie van Europa, met 0,3%. In een eerdere raming werd uitgegaan van een groei met 0,2%.

Italiaanse jongeren: ‘Arrivederci Roma!’

Terwijl veel toeristen ervan dromen een bestaan op te bouwen in de eeuwenoude stad, verlaten hoogopgeleide Italianen Rome het liefst vandaag nog, schrijft Claudia Cucchiarato in De Standaard.

Ze zijn jong, hebben één of meerdere diploma’s, en zijn er sterk van overtuigd dat in hun geboorteland Italië voor hen geen toekomst is weggelegd. En dus ziet Italië zijn jong talent massaal naar het buitenland vertrekken. ‘Bovendien krijgt Italië er geen andere Europese jongeren voor in de plaats. Want die trekken wel naar Berlijn, Londen of Parijs, maar zeker niet naar Italië.’

Italiaanse scholen draaien op ouders

Steeds meer overheidsdiensten in Italië, waaronder scholen, komen in de problemen als gevolg van de crisis.

De politie kampt met personeelsgebrek, de gezondheidszorg heeft miljardentekorten, en er vallen gaten in de wegen. Ook scholen kunnen zonder hulp van de ouders de broek niet meer ophouden.

Werkloze Italiaanse jeugd wil weg uit ‘gerontocratie’

Italiaanse kranten, blogs en sociale netwerken staan bol van de frustraties die Italiaanse jongeren ondervinden bij het zoeken naar een stageplaats of een fatsoenlijke baan in eigen land.

Tijdens een recente ontmoeting met jeugdige partijgenoten gaf Silvio Berlusconi hun het hartelijke advies zich niet blind te staren op een vaste baan, en vooral over de Italiaanse grenzen heen te kijken. Het was een opmerkelijke aanbeveling van de 74-jarige premier. Vooral nu steeds meer Italianen alarm lijken te slaan over de groeiende groep geschoolde jongeren die Italië verlaat en naar het buitenland vlucht, op zoek naar een betere toekomst. Lees het hele artikel op VKbanen

Alitalia schrapt nog eens 1.200 à 1.400 banen

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia zou van plan zijn om dit jaar nog eens 1.200 à 1.400 banen te schrappen en 600 contracten van bepaalde duur misschien niet te verlengen.

Volgens het Italiaanse dagblad Corriere della Sera zou de ceo van de groep, Rocco Sabelli, het nieuws op 2 september tussen de lijnen hebben aangekondigd tijdens een seminarie met 400 werknemers, toen hij het had over het aantal personeelsleden dat naar het geplande niveau van het reddingsplan “Phenix” moest worden gebracht, “via outsourcing en een verbetering van de efficiëntie”.

Jongeren komen niet meer aan de bak in Italië

Italië is steeds meer een land voor ouderen. Italiaanse kranten, blogs en sociale netwerken staan bol van alarmerende artikels en commentaren over bezuinigingen op onderwijs en onderzoek. Bij jongeren heerst de angst om eeuwig stage te moeten lopen of nooit verder te raken dan tijdelijk werknemer.

Welkom in het huidige Italië, waar jonge mensen geen recht hebben op een efficiënte openbare school. Ze gooien massaal de handdoek in de ring en vluchten naar het buitenland. Het feit dat Turijn dit jaar Europees jongerenhoofdstad jaar is, verandert daar helaas niets aan.

Veel Italianen te arm om de dokter te bezoeken

Een op de vijf huishoudens in Zuid-Italië is te arm om een medisch specialist te bezoeken, zegt de Zuidelijke Industriële Ontwikkelingsorganisatie Svimez in haar rapport 2010 over de economie in het zuiden.

Even voor de duidelijkheid: In Italië is een consult bij een huisarts gratis, maar iedereen, zelfs de armsten, moet een nominale vergoeding betalen voor een afspraak met een specialist in een ziekenhuis. Aangezien de recessie in het zuiden van de laars hard heeft toegeslagen, kunnen veel mensen hier een dergelijk bezoek niet betalen.

Italiaanse minister verklaart oorlog aan staatslimousines

Renato Brunetta, de Italiaanse minister die de besparingsplannen van de regering Berlusconi in goede banen moet leiden, heeft de oorlog verklaard aan de 90.000 overheidsambtenaren die in een staatslimousine rijden en hun 60.000 chauffeurs.

Brunetta wil voortaan alle transportaangelegenheden uitbesteden aan de privésector. Het wagenpark van 90.000 wagens en hun 60.000 chauffeurs kost de Italiaanse belastingbetaler zo’n 4 miljard euro per jaar.

‘Not made in Italy’

Er verschijnen steeds meer berichten in de media over Italiaanse nepproducten. Een steek in het hart van de Italiaan. De Pers journalist Dirk Jacob Nieuwboer schrijft over de Moka Express: die komt niet meer uit Italië.

Je doet wat water in de onderkant, filtertje erin, wat scheppen koffie, draait de bovenkant er voorzichtig op en zet het potje op het vuur. Het ritueel is het mooiste, dat je er ook nog espresso bij krijgt is meegenomen. En als je dan toch ‘zelf’ espresso maakt, doe het dan met een Moka Express. De allereerste, in 1933 uitgevonden door Alfonso Bialetti. En gemaakt door echte Italianen in Omegna, het hart van Italiës huishoudindustrie.

Lees het hele artikel op DePers.nl.

Italië tikkende tijdbom

Volgens Edward Hugh, een econoom die ook bekend staat om het blog die hij schrijft onder de naam “Europe’s prophet of doom”, is Italië een tikkende tijdbom in de eurozone. Reden: de grijze economie.

Italië heeft een grote informele economie. De mensen die daarin zijn tewerkgesteld, betalen geen belastingen. Zij zullen als ze oud zijn wel een pensioen opstrijken en beroep doen op de gezondheidszorgen.