Hoe blijf je slank in Italië?

Italiaanse dikmakers

In het land van pizza, pasta en verrukkelijk ijs kan het moeilijk zijn om geen extra kilo’s als souvenir mee te nemen. Want je wilt natuurlijk zeker genieten van de Italiaanse culinariteit. Dat kan. Met inachtneming van onderstaande tips die Webregio.nl op een rijtje zette, kun je zowel slank arriveren als slank vertrekken!

Anti pasti

Als je in Italië op vakantie bent is de kans groot dat je in een restaurantje anti pasti gaat eten. Dat is een combinatie van allemaal kleine, typisch Italiaanse, voorgerechtjes. Erg lekker en je kunt het zo slank of juist zo calorierijk maken als je wilt. Als je de volgende producten een beetje links laat liggen is anti pasti een prima voorafje: worstjes, blauwe schimmelkaas en salami.

Pizza

Pizza is natuurlijk ook een van de bekendere gerechten uit Italië. Wij Nederlanders willen vaak zo veel mogelijk ingrediënten op een pizza maar wist je dat de meeste Italianen de voorkeur geven aan een simpele Margaritha? (pizza met tomatensaus, kaas en oregano). Als je de hoeveelheid ingrediënten beperkt kun je het aantal kcal van een pizza ook gemakkelijk beperken. Goede ingrediënten zijn: ham, kip, vis, groente of fruit. Pas op met pizza’s met verschillende soorten kaas, dit zijn echt caloriebommen. Tip: Neem met zijn tweeën één pizza en eet er een salade bij.

Pasta

Als je geen pizza wilt eten wordt er al snel gekozen voor pasta. De meeste pasta’s in Italië zijn niet heel calorierijk omdat ze worden gemaakt met maar weinig ingrediënten, tomatensaus in plaats van roomsaus en de Parmezaansekaas wordt apart geserveerd. Dit is dus best een goede keuze. Let wel goed op de grootte van je portie, een goede maat om aan te houden is ongeveer 250 gram, dat staat gelijk aan ongeveer 5 opscheplepels of 15 goed volle eetlepels.

Een andere bekende pasta is lasagne. Kijk hier wel altijd een beetje mee uit want vaak worden deze gemaakt met een vette roomsaus en bovenop komt vaak een dikke laag kaas. Mag best een keer, maar niet dagelijks.

Vis of vlees

Ook vis of vlees wordt vaak gegeten. Dit kan natuurlijk prima. Vis is altijd een goede keus en als je vlees neemt kies dan voor kip , biefstuk of varkenshaas .

Italiaans ijs

Heerlijk hè zo’n grote coupe met ijs en slagroom! Of een groot hoorntje met een paar bolletjes van dat heerlijke Italiaanse ijs. Lekker maar liever niet elke dag want 3 bolletjes ijs is al snel 250 kcal. Als je kiest voor ijs van vruchten zoals meloenijs, aardbeienijs, citroenijs etc. krijg je al snel de helft aan kcal binnen. Wissel het af door ook af en toe een simpel waterijsje te nemen.

En dan is er nog één echte caloriebom in Italië, tiramisu. Een echt Italiaans dessert. Probeer hier dus ook zeker een keer van te genieten maar kies dan wel een echt authentiek Italiaans restaurant uit waar ze echt op de ouderwetse wijze tiramisu maken. Dan weet je zeker dat je meteen ook de allerlekkerste hebt gehad. En ach die 364 kcal voor een klein bakje mogen dan best een keer!

Bron: Webregio.nl, 25 juli 2009

Lees ook:Snel Italiaans: tagliatelle met kaas en zwarte peper
Lees ook:Verse pizza uit een machine
Lees ook:Weer eens wat anders uit Calabrië: pasta in plaats van maffia
Lees ook:Italiaans tomatenhapje op toast
Lees ook:Pasta con rucola

Eén reactie op “Hoe blijf je slank in Italië?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.