Televisie bepaalt Italië’s werkelijkheid

Schoonheid en het ontbreken van troost

‘Videocracy’ van Erik Gandini, een documentaire over schoonheid en het ontbreken van troost. Videocracy opent met een fragment van de allereerste commerciële televisie-uitzending van Italië. In het programma moeten kijkers naar de studio bellen om antwoord te geven op quizvragen. Bij ieder correct antwoord ontdoet een in de studio aanwezige, gemaskerde vrouw zich op suggestieve wijze van een kledingstuk.

Het regende toen klachten. Die klachten kwamen vooral van werkgevers omdat werknemers te lang opbleven en daardoor de volgende dag te laat op het werk verschenen. ‘Seksuele exploitatie’ van de vrouw speelde blijkbaar geen enkele rol. Italianen zijn altijd op zoek naar schoonheid. Al is dit ook in Italië een subjectief begrip. Daarbij is de drang naar perfectie in Italië doorgeschoten.

Schijndemocratie en velinisters

Uit de documentaire spreekt een onontkoombare schijnwereld, waar het grote publiek in Italië in is gaan geloven. Een wereld van succes, mooie vrouwen en geld, kortom, de wereld van premier Silvio Berlusconi, die al vroeg inzag dat imago boven inhoud kan gaan. Ook de schijndemocratie binnen televisie wordt goed neergezet door een metaalarbeider die ervanuit dat hij met evenveel kwaliteiten als beroemdheden daarmee dezelfde kansen krijgt.

In Videocracy is ook te zien dat veel Italiaanse meisjes er van dromen om een velina te worden, een schaars geklede dame die in talkshows als decor fungeren en pauzes moeten opvullen. Ze mogen alles, behalve praten. Al kun je als velina in Italië dan wel weer door Berlusconi, vaak na een onbetaalde nacht, worden aangesteld als ‘velinister’, een vrouwelijke minister zonder enige ervaring of scholing met hooguit een spoedcursus om niet met een mond vol facings te staan.

Berlusconi heeft natuurlijk haarscherp door dat hij alles kan maken, want “Italianen willen stiekem mij zijn”, zo verklapte hij eerder.

Lees de mening van Thomas Blom, zelfstandig filmmaker en regisseur bij het televisieprogramma ZEMBLA, die op verzoek van Holland Doc 24 Videocracy bekeek.

Lees ook:Italiëweek op Holland Doc 24
Lees ook:Videocracy: De vrouw als niet-denkend stuk vlees
Lees ook:De mooiste minister van de wereld
Lees ook:Verzet tegen ‘domme blondjes’ Italiaanse tv
Lees ook:Rai weigert anti-Berlusconi spotje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.