Italië wil YouTube censureren

youtubeAls Silvio Berlusconi zijn zin krijgt, keurt Italië op 4 februari een wet goed die YouTube aan banden legt.

Tenzij oppositiepartijen er alsnog in slagen de regering Berlusconi op andere gedachten te brengen, wordt deze wetgeving een absolute primeur voor een westerse democratie. Italië is het enige land van Europa waar de eerste minister de eigenaar is van de media. Berlusconi’s Mediaset-kanalen en de door zijn regering gecontroleerde RAI hebben 90% van de televisiemarkt in handen. 80% van de Italiaanse bevolking haalt zijn informatie op tv. Wie kritiek heeft op de premier kan zich aan een rechtszaak verwachten.

Deze nieuwe wet moet ervoor zorgen dat de Italiaanse staat mensen in de gaten kan houden die kritische video’s over de regering Berlusconi op het internet zetten. Maar er is meer: Berlusconi ziet met lede ogen aan hoe steeds meer mensen hun informatie halen op het internet. Dat wordt zo onderhand een lastige concurrent voor zijn eigen media-bedrijven, die het vooral moeten hebben van traditionele TV, want het imperium van Berlusconi loopt zwaar achter op het gebied van nieuwe media.

‘Dit decreet is een enorm cadeau voor Mediaset,” zegt Paolo Gentiloni, een voormalig minister van Communicatie, in het magazine Time.’We denken dat dit manoeuvre tot doel heeft om het aanbod van webvideo’s af te zwakken omdat de regering daar persoonlijk belang bij heeft.’ Of zoals Dario Denni, de Voorzitter van de Italiaanse vereniging van Internet Providers, het stelt: ‘Het komt er op neer dat je de verantwoordelijkheid voor het naleven van de verkeersregels op de autosnelweg bij de onderhoudsfirma legt’. (Express.be)

Lees ook:Regering wil snel van aandeel Alitalia af
Lees ook:Feitjes over het kabinet Berlusconi
Lees ook:Dodental noodweer Sicilië minstens 20
Lees ook:Berlusconi roept op tot samenwerking
Lees ook:Aardbeving Italië: wederopbouw 8 miljard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.