Emilio Lavazza’s laatste kopje koffie

Emilio Lavazza, die het gelijknamige koffiemerk uitbouwde tot de best verkopende espresso in Italië en vele andere landen, is in Turijn overleden aan een hartaanval. Hij werd 78.

Emilio Lavazza ging in 1955 aan de slag in het familiale koffiebedrijf, dat zijn grootvader Luigi op het einde van de negentiende eeuw had opgericht. Na de dood van zijn vader in 1971 en van zijn oom in 1979 werd hij voorzitter van de groep. In 2008 trok hij zich terug uit het bedrijf.

Onder leiding van ‘signor Emilio’, zoals hij in het bedrijf genoemd werd, groeide Lavazza uit tot marktleider op de Italiaanse espressomarkt, met een marktaandeel van 47 procent. Het merk droeg ook bij tot de export van de Italiaanse espressocultuur naar de rest van de wereld. Lavazza wordt verkocht in meer dan 90 landen. Wereldwijd worden er jaarlijks meer dan 14 miljard kopjes Lavazza-koffie gedronken, zegt het bedrijf zelf. In 2008 haalde Lavazza een omzet van 1,12 miljard euro.

Die enorme expansie is onder meer te danken aan Emilio’s geloof in de kracht van reclame. Lavazza lanceerde in Italië zijn eerste reclamecampagne in kranten en op de radio in 1950, met de slogan ‘Lavazza, paradiso in tazza’. In 1957 zette Emilio de eerste nationale affichecampagne op het getouw. Hij loodste het bedrijf in de jaren zeventig door een moeilijke periode, ondanks een daling van de koffieconsumptie in Italië en lagere verkoopcijfers, door toch meer geld te investeren in marketing. Onder meer met ‘testimonial-spotjes’ die opgebouwd waren rond de Italiaanse acteur Nino Manfredi. In het midden van de jaren tachtig bezorgde een nieuwe campagne met Manfredi, bij de lancering van ‘crema e gusto’, de nieuwe koffievariëteit in geen tijd een marktaandeel van 30 procent in Italië.

Lavazza begon zijn internationale expansie pas in de jaren tachtig. In 1982 opende het bedrijf zijn eerste buitenlandse vestiging in Vincennes bij Parijs. Inmiddels zijn er negen buitenlandse dochters, maar Lavazza is aanwezig in meer dan negentig landen. De leiding van de groep is inmiddels in handen van de vierde generatie, de kinderen van Emilio en van zijn neef Alberto. (DS)

Lees ook:Internationale partner Alitalia nog steeds niet bekend
Lees ook:Italië grootste slachtoffer recessie
Lees ook:Rome voert buitenlanderlimiet in op scholen
Lees ook:Italië op je rug
Lees ook:Gasconcern ENI profiteert van Neelie Kroes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.