Italië zoekt sponsor voor renovatie Colosseum

Italië is op zoek naar een bedrijf dat de renovatie van het 2.000 jaar-oude Colosseum in het centrum van Rome wil sponsoren. Nog gegadigden?

Op 4 augustus schreef Rome een openbare aanbesteding uit voor 100% van de restauratie van het monument in ruil voor reclameruimte en andere voordelen die verwijzen naar de sponsoring van de site. Het idee om de renovatie door een sponsor te laten betalen is volgens de Romeinse burgemeester Alemanno gebaseerd op de de renovatie van de Sixtijnse Kapel, die in 1994 ook (gedeeltelijk) met sponsorgeld is betaald.

De stad Rome heeft 25 miljoen euro nodig om het Colosseum te renoveren. Jaarlijks wordt het monument door meer dan 5 miljoen mensen bezocht. Dat zorgt voor zo’n 28 miljoen euro inkomsten uit toegangstickets. Met dat geld worden verschillende gebouwen in de stad onderhouden. Maar het budget van het ministerie van Cultuur werd voor de drie jaar tot 2012 met 175 miljoen euro gereduceerd. De stad kwam zo in de problemen om zijn monumenten te onderhouden.

Hoewel de samenwerking met privébedrijven om historische sites te restaureren al langer bestaat -op die manier renoveerde Frankrijk het Kasteel van Versailles- is het de eerste keer dat een Europese regering een sponsor zoekt om de volledige kostprijs van het project te financieren.

Het Colosseum werd in de eerste eeuw na Christus gebouwd door keizer Titus en werd onder meer gebruikt voor gladiator- en dierengevechten.

Bron: Express.be

Lees ook:Burgemeester Rome wil af van vitrinekast
Lees ook:Tip: Naar het Colosseum? Bezoek eerst de Palatijn!
Lees ook:Vijf miljoen Italianen lijden aan obesitas
Lees ook:Kunstpolitie waakt over Italiaanse schatten
Lees ook:Nieuwe acties tegen Italiaanse pastamakers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.